Pan's Labyrinth - Guillermo Del Toro

Het Amsterdam Fantastic Filmfestival, dat afgelopen week plaatsvond, werd geopend met Pan's Labyrinth. Een terechte keuze, want de drievoudig Oscarwinnaar toont aan dat fantasy veel meer is dan alleen horror. Er gebeuren weliswaar gruwelijke dingen in Pan's Labyrinth, maar die vinden plaats in de harde werkelijkheid, niet in de fantasiewereld.

De Mexicaanse film Pan's Labyrinth (El Labirinto del Fauno) speelt in het Spanje van 1944. De burgeroorlog is voorbij, de fascisten hebben gewonnen, en alleen een klein groepje partizanen vecht nog door vanuit hun schuilplaatsen in het bos.

In datzelfde bos komt Ofelia (Ivana Baquero) te wonen, een jong meisje dat graag in de fantasiewereld van haar boeken vlucht. Haar moeder is zwanger van Ofelia's stiefvader, een fascistische kapitein die hardhandig afrekent met de partizanen die hij te pakken krijgt.

Faun

Ofelia weigert deze kapitein Vidal (Sergi López) vader te noemen, tegen de wens in van haar zieke moeder. Gelukkig heeft Ofelia vrienden gevonden in het bos- elfen en een faun, die haar opdrachten geeft.

Door in haar fantasiewereld te vluchten weet Ofelia te ontsnappen aan de wrede werkelijkheid, al gaan die twee werelden steeds vaker in elkaar over.

Fascinatie voor fascisme

Pan's Labyrinth is een prachtig gemaakt sprookje waarin Del Toro (Hellboy) andermaal zijn fascinatie voor fascisme versus kinderlijke onschuld toont. Eerder deed hij dat al in The Devil's Backbone (El Espinazo Del Diablo, uit 2001).

Pan's Labyrinth is sinds de première op het filmfestival van Cannes elf maanden terug met een ware zegetocht bezig en heeft inmiddels ruim dertig prijzen binnengesleept, waaronder dus drie Oscars (voor art direction, camerwerk en make up). Terecht, want de film ziet er oogstrelend uit.

Harde werkelijkheid

Maar behalve een lust voor het oog is Pan's Labyrinth een film die je in het hart raakt. Juist door de harde werkelijkheid van het Spaanse fascisme regelmatig door de fantasiewereld door te laten breken overstijgt de fantasy film brave sprookjes als Narnia.

Pan's Labyritnth is met zijn gewelddadige momenten te gruwelijk voor kinderen, maar wel een prachtig sprookje voor volwassenen.

Het Parool: - "grimmige en hartverscheurende film (..) oogstrelend en wreed"

De Volkskrant: - "vakkundig gemaakt amusement én hoge kunst met een boodschap (..) een feest voor oog en oor"

In 20 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie