Festivalorganisaties: kaartverkoop stokt door wildgroei

Er is sprake van een wildgroei aan festivals in Nederland en dat merkt een aantal organisatoren aan de trage kaartverkoop. Overdaad schaadt, redeneert Jan Smeets.

De organisator van Pinkpop weet op basis van enquêtes dat festivalbezoekers gemiddeld maximaal drie festivals per jaar aandoen. "Meer valt financieel en fysiek niet op te brengen", zegt Smeets.

Lowlands maakte deze week bekend dat er nog ruim 15.000 van de 55.000 kaarten beschikbaar zijn. Vorig jaar was Lowlands al in mei uitverkocht en in de jaren daarvoor duurde de voorverkoop van het driedaagse muziekfestival in Biddinghuizen slechts een paar uur.

"Het is een bomvolle festivalzomer met elk weekend meerdere festivals waar mensen uit kunnen kiezen. Ze kunnen hun geld maar één keer uitgeven en dus maken ze een weloverwogen beslissing'', zegt Lowlands-woordvoerder Bente Bollmann over de kaartverkoop voor de komende editie. "Een verklaring is dat er ontzettend veel festivals zijn. Ik kan me ook voorstellen dat mensen de volledige line-up afwachten voordat ze een besluit nemen."

Knoop doorhakken

"Wel is het zo dat er tot vier of vijf jaar gelden een paar weken voor Lowlands ook nog kaarten beschikbaar waren, dus de situatie is nu eigenlijk genormaliseerd. Je zag de afgelopen jaren dat het festival vaak al was uitverkocht zonder dat het grootste deel van het programma bekend was, soms zelfs geen enkele naam. Mensen hakken nu later de knoop door'', vervolgt Bollmann, marketingmanager bij Mojo.

''Je moet ook kijken naar de schaal van het festival. Sommige kleinere evenementen zijn inderdaad snel uitverkocht, maar bij Lowlands gaat het om 55.000 mensen die allemaal drie dagen komen. We zitten nu op 40.000 verkochte kaarten. Dat is toch een kleine stad."

Zwarte Cross in Lichtenvoorde heeft dit weekend allesbehalve last van het enorme aanbod festivals. De zaterdag en zondag waren al ruim voor aanvang van het festival uitverkocht en dat is voor het eerst in de geschiedenis. "Ieder jaar hebben we meer bezoekers, ook dit jaar gaan we het recordaantal van 185.000 bezoekers overschrijden", zegt Zwarte Cross-woordvoerder Pieter Holkenborg.

Pinkpop 2015

Zaterdag 13 juni: Nederlands politicus Frans Timmermans neemt een selfie op Pinkpop. © ANP
Pinkpop © NU.nl/Peter Trompetter
Pinkpop © NU.nl/Peter Trompetter
George Ezra op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Even voor 15.30 uur slingerden Jick Munro & The Amazing Laserbeams vrijdag vanuit de Brand-tent de eerste klanken over de tropisch warme Pinkpop-festivalweide in Landgraaf. © ANP
Het lokale country- en folkgezelschap won de talentenwedstrijd Nu of nooit en verdiende daarmee de openingsplek op de line-up van het popfestival. © ANP
De 46e editie van Pinkpop werd even daarvoor vanuit de tent officieel voor geopend verklaard door festivalbaas Jan Smeets en presentator Marco Roelofs. © ANP
Smeets kon het niet laten zijn bezoek op het hart te drukken vooral goed te smeren, veel water te drinken en weinig alcohol te nuttigen. "Sorry jongens, ik moet het zeggen. Maar vooral: heel veel plezier!" © ANP
Een halfuur voor aanvang begon het even flink te regenen boven Landgraaf. Maar dat weerhield de tienduizenden festivalbezoekers er niet van gestaag het festivalterrein op te stromen. © ANP
Na de aftrap staan op de eerste festivaldag onder anderen Body Count feat. Ice-T, Paloma Faith, George Ezra, Faith No More en Elbow op een van de vier podia. De Britse rockers van Muse sluiten de dag op het hoofdpodium af. © ANP
Alle weekendkaarten voor het festijn in Zuid-Limburg zijn al een tijd uitverkocht. Alleen voor vrijdag zijn nog dagkaarten te koop aan de kassa's in Landgraaf. © ANP
Pinkpop in Landgraaf. © NU.nl/Huub Krauth
Jick Munro & The Amazing Laserbeams op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Jick Munro & The Amazing Laserbeams op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Body Count ft. Ice-T op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Body Count ft. Ice-T op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Body Count ft. Ice-T op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Paloma Faith op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth
Paloma Faith op Pinkpop 2015 © NU.nl/Huub Krauth

Subgroep

''We vinden het belangrijk dat Zwarte Cross laagdrempelig is voor een brede doelgroep. Iedere muziekstijl is vertegenwoordigd met twintig podia. Het is geen festival voor een subgroep", vervolgt Holkenborg. "Daarbij komt, dat we goedkoop zijn. Early birds betaalden voor een dagkaart 15 euro en kregen daar op vrijdagavond Anouk voor."

Pinkpopbaas Jan Smeets spreekt van een overaanbod van festivals. "Gelukkig zijn de onderlinge verschillen groot. Mysteryland is niet te vergelijken met Zwarte Cross en dit van oorsprong motorcrossevenement is weer een groot verschil met Lowlands."

Smeets merkt op dat grote dancefestivals als Dance Valley evenmin zijn uitverkocht, Tomorrowland in België uitgezonderd. "Alleen popfestivals met echt goede namen doen het goed, zoals Best Kept Secret, Into the Great Wide Open en Down the Rabbit Hole. Elk festival probeert zijn slag te slaan. De ene lukt het wel, en als het niet lukt heeft dat vaak te maken met overdaad schaadt."

Uitgeteld

"Het is financieel en fysiek niet op te brengen om zoveel festivals te bezoeken", zegt Smeets. "Na drie dagen Lowlands zijn bezoekers uitgeteld en moeten ze bijkomen. Uit enquêtes blijkt dat mensen gemiddeld maar twee, maximaal drie festivals per jaar bezoeken, te beginnen met Paaspop of Pinkpop."

De Pinkpopbaas weet op basis van onderzoeken dat Nederlanders gemiddeld maar drie tot vier jaar achter elkaar popfestivals bezoeken. "Totdat ze wat ouder worden, verkering krijgen en gaan cocoonen. Het is toch een hormonenkwestie. Het zoeken van een toekomstige partner gaat op een festival met duizenden bezoekers gemakkelijker dan in een klein café."

Lowlands heeft mogelijk moeite de hoge verwachtingen waar te maken, oppert Smeets. En het huidige festivalpubliek is grillig, voegt hij eraan toe. "Dit jaar wil niemand Tomorrowland missen, maar dat kan over twee jaar anders zijn."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie