Recensie: Lionel Richie sluit jubileumeditie North Sea Jazz af

Zanger Lionel Richie heeft zondagavond de veertigste editie van het North Sea Jazz Festival afgesloten.

De muziek van Lionel Richie valt weliswaar niet onder de noemer jazz te kwalificeren, maar de zanger van pophits als Hello, Angel en Dancing On The Ceiling weet de zaal toch vol te laten lopen. Met zijn glitterjasje en lasershow is de Amerikaan echter wel de vreemde eend in de bijt tussen de jazziconen, singer-songwriters en soulhelden.

Bovendien moet Richie nog even warm draaien wanneer de show van start gaat. De eerste nummers van zijn optreden, Running With The Night en Penny Lover, zijn vocaal ondermaats. Pas met de Commodores-hit Easy klinkt zijn stem een beetje zoals we die kennen van de plaatopnamen.

De voorgaande twee avonden van 's Nederlands grootste jazzfestival werden afgesloten door, respectievelijk, soulzanger D'Angelo en popster John Legend. Andere grote namen op het affiche waren Chick Corea, Herbie Hancock, Mary J. Blige en Tony Bennett met Lady Gaga.

Hozier

Een van de jonge sterren op de laatste dag North Sea Jazz is de Ierse singer-songwriter Hozier, die in Nederland een enorme hit scoorde met Take Me To Church. Het gaat de zanger voor de wind, want afgelopen najaar stond hij ook al op het Songbird Festival en hij treedt deze winter nog op in Carré en de HMH.

De kracht van Hoziers optreden zit 'm vooral in de emotionele intensiteit van zijn liedjes. Haast onbeweeglijk en somber kijkend vertolk hij de nummers van zijn debuutalbum uit 2014 met zijn kenmerkende donkere stemgeluid. Niet bepaald spannend om te zien, maar met zijn ogen gesloten stort hij zijn hart uit.

Emeli Sandé

Een andere grote naam op het affiche is de Britse zangeres Emeli Sandé. Ze laat haar fans inmiddels alweer drie jaar wachten op de opvolger van haar debuutalbum Our Version Of Events. Gezien het grote aantal hits zal Sandé er een zware kluif aan hebben dit succes te evenaren. 

Haar setlist bestaat nagenoeg volledig uit de liedjes van Our Version Of Events. Op de videoschermen naast het podium zijn toeschouwers te zien die hun tranen amper kunnen bedwingen bij de beladen songs van Sandé. Vooral Read All About It, Part III maakt veel los in de zaal. Een emotionele performance.

Lianne La Havas

Drie jaar geleden debuteerde de Britse Lianne La Havas op North Sea Jazz, in de week dat haar debuutalbum Is Your Love Big Enough? verscheen. Over drie weken ligt de opvolger Blood in de schappen en La Havas laat in Rotterdam al wat nummers van die plaat horen, waaronder de single What You Don't Do.

Met stralende ogen en een wat verlegen glimlach zingt ze haar autobiografische liedjes. Met het nieuwe werk laat ze artistieke groei horen. Zo voelt opener Unstoppable aan als een recente productie van Beyoncé, zonder dat het uit de toon valt met de oude liedjes, waarbij ze vaker de gitaar ter hand neemt.

Haar lieflijke uitstraling zou een manco kunnen zijn in een grote zaal als de Ahoy, maar ze blijkt de toeschouwers voldoende te boeien met haar kleine liedjes. Vooral de nummers Age en Forget zorgen voor respons onder de aanwezigen. Wellicht dat Blood haar een hit oplevert die zorgt voor een definitieve doorbraak.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie