Dure artiesten zegen en vloek voor Nederlandse festivals

Festivalbezoekers zijn bereid om te betalen voor een entreebewijs als er gerenomeerde artiesten op het programma staan. Maar die worden steeds duurder. Die verhouding wringt, vinden festivalorganisaties. 

Zo'n 21,5 miljoen mensen kwamen vorig jaar op de Nederlandse festivals af, terwijl dat er in 2012 nog ongeveer 19 miljoen waren. Samen gaven ze ruim 166 miljoen euro uit.  

Ondanks de nieuwe groei heeft de markt het moeilijker. Lowlands verkocht 'slechts' drie maanden na het begin van de voorverkoop uit. Volgens de organisatie ligt de oorzaak bij de concurrentie van andere festivals. 

Maar niet alleen de concurrentie speelt een rol. Festivalorganisatoren hebben ook te maken met een afname aan subsidies en sponsoren. ''Bedrijven zijn terughoudend in het geven van een zak geld in ruil voor reclame" zegt Arne Dee, beleidsmedewerker bij de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) in een interview met NU.nl.

Dure Artiesten

"Tegelijkertijd zijn artiesten steeds duurder om te boeken, maar zijn organisatoren wel van hen afhankelijk om geld te kunnen vragen voor een kaartje", aldus Dee. Bezoekers zouden namelijk wel willen betalen voor een ticket, maar dan moet er wel een goed programma tegenover staan. 

De kosten voor de artiest moeten terugverdiend worden. Volgens Dee willen festivals echter laagdrempelig zijn, de entreeprijs mag dus niet al te hoog oplopen. Dure artiesten zouden die balans kunnen verstoren. 

Lees het complete interview op NUweekend.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie