De werkgroep Verkeer en Mobiliteit van de Stichting Stadsraad Zevenbergen roept het gemeentebestuur van Moerdijk op om druk uit te oefenen op de Nederlandse Spoorwegen (NS) om de dienstverlening voor gehandicapte reizigers te verbeteren. 

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS, in december jongstleden, is de mobiliteit voor de gehandicapte medemens om zelfstandig met de trein van en naar Zevenbergen te reizen volledig verdwenen, zo stelt de werkgroep.

Naast het opknippen van het sprintertraject naar Den Haag Centraal in twee delen, namelijk Roosendaal-Dordrecht en Dordrecht-Den Haag Centraal, alsmede het vervallen van de halfuur dienst na 20.00 uur, heeft de NS nog een belangrijke wijziging doorgevoerd.

De sprintertreinen met uitschuifbare treeplank op perronniveau zijn namelijk vervangen door oudere treinstellen met een hooggelegen vloer. Hierdoor kunnen mensen met een rolstoel, scootmobiel, rollator, maar ook fietsers en kinderwagens niet meer zonder hulp de trein betreden of verlaten.

Erger

Dit was tot 19 december wel mogelijk, omdat ProRail ongeveer twee jaar geleden de perrons op het juiste niveau had gebracht, reden waarom de NS toen direct Zevenbergen van de lijst van stations, waarvoor men assistentie kon aanvragen, geschrapt heeft.

Met het wisselen van de treinstellen heeft de NS Zevenbergen niet opnieuw aan deze lijst toegevoegd. "De situatie is dus nu erger dan deze de laatste twintig jaar is geweest", meent de Stichting Stadsraad Zevenbergen. "Het is nu praktisch helemaal niet meer uitvoerbaar om met de trein van en naar Zevenbergen met een lichamelijke beperking te reizen. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere stations op dit traject."

Traject

De stichting wil daarom dat de gemeente Moerdijk grote druk op de NS uitoefent, zo mogelijk samen met de Provincie en andere gemeenten om deze treinen of treinen met deze eigenschap, zo spoedig mogelijk in dit traject terug te brengen.