Of je nu honing neemt, kristalsuiker of agavesiroop: het bevat allemaal suiker. Als alternatief voor suikers worden zoetstoffen ingezet, zoals sorbitol, aspartaam en stevia. Ook zit er suiker in fruit en melk. Welke zoetmaker is het minst ongezond voor de zoetekauwen onder ons?

Suiker komt er niet goed van af: het witte goedje kan leiden tot overgewicht en diabetes type 2. Maar zijn alle suikersoorten even slecht? "Ik geloof niet dat er gezonde suikers bestaan", zegt hoogleraar diabetologie Bastiaan de Galan, ook internist bij Maastricht UMC. "Alle suikers bevatten calorieën en worden in het lichaam afgebroken tot glucose. Dat geldt ook voor kokosbloesemsuiker, honing en ahornsiroop."

"Kokosbloesemsuiker bevat wat meer vitamines en mineralen dan kristalsuiker, maar die hoeveelheid is verwaarloosbaar", vertelt Kim Brouwers, diëtist bij het Diabetes Fonds. "Dit maakt het niet een gezonder product."

Ook suikers uit fruit zijn niet gezonder dan die uit snoep, alhoewel een stuk fruit een gezondere keuze is dan een stuk taart, door alle vezels en vitamines die er in zitten.

"Toegevoegde suikers kun je daarom beter laten staan", zegt Brouwers. "Ons lichaam heeft glucose nodig om te kunnen nadenken en te bewegen, maar daarvoor hebben we genoeg aan de suikers die in fruit, melk en andere gezonde voedingsproducten zitten."

Zoetstoffen bevatten minder calorieën

Zijn zoetstoffen een betere keuze voor wie van zoet houdt? Zoetstoffen worden kunstmatig gemaakt, zoals aspartaam, of gewonnen uit hout (xylitol) of de steviaplant (steviolglycosiden). Ze variëren van half zo zoet als suiker tot wel 37.000 keer zo zoet.

Zoetstoffen leveren minder of geen calorieën, aldus het Voedingscentrum. "Als je dus producten eet of drinkt waar de suiker is vervangen door zoetstoffen, krijg je met die producten minder calorieën binnen."

“Gebak en yoghurt zoeten kan het beste met appelpartjes of ander vers fruit.”
Kim Brouwers, diëtist bij het Diabetes Fonds

Een ander voordeel van zoetstoffen is dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt, omdat zoetstoffen geen glucose bevatten. "Het kan daarmee een alternatief voor suiker zijn voor mensen met diabetes, zeker bij diabetes type 1", zegt De Galan. "Er is wel het gevaar dat mensen als beloning voor het kopen van een fles lightdrank met zoetstoffen toch naar een calorierijke snack gaan grijpen. Zoetstoffen zouden kunnen helpen om af te vallen, maar niet als je zulk gedrag gaat vertonen."

"Zoetstoffen kunnen een tussenstap zijn voor diabetici en suikerliefhebbers, maar zijn zeker niet de oplossing", zegt het Diabetes Fonds. "Wij adviseren om met zoet te minderen, omdat zoet meestal in producten zit die we niet nodig hebben voor onze gezondheid."

Appelpartjes en kruiden

Van producten met zoetstoffen word je dus minder snel dik, maar zelf een taart bakken met xylitol klinkt een beetje lastig.

Gebak en yoghurt zoeten kan het beste met appelpartjes of ander vers fruit, tipt Brouwers. "Pureer het niet, want dan houd je alleen de suikers over en minder vezels en vitaminen. Ook is het een idee om te gaan experimenteren met kruiden. Gebruik eens kaneel, speculaas of gember in plaats van suiker."