Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle zijn genomineerd als Liegebeest van het jaar. Ook Albert Heijn, die de titel vorig jaar kreeg, maakt opnieuw kans bij deze internetverkiezing uitgeschreven door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

De organisatie probeert met deze actie de aandacht te vestigen op misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn.

Albert Heijn maakt kans met zijn eendenborst. ''Albert Heijn bluft over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst. Maar het vlees is afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buitenkomen en geen zwemwater krijgen", stelde Wakker Dier vast.

AH kreeg de titel vorig jaar met een product van industrievarkensvlees, serranoham, waarvan was gesuggereerd dat het kwam van varkens in de wei.

De andere genomineerden die kans maken op de titel

Jumbo Foodmarkt maakt kans met levende kreeft. ''De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode", zegt Wakker Dier.

Campina kan de titel van Liegebeest verwerven met zuivelpakken waarop staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. ''Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen."

De Rabobank heeft volgens de dierenrechtenclub veel te veel praatjes met een 'verduurzamings’-campagne met bijbehorende tv-spot. ''Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012 en 2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen."

Diervoeding van het merk ECOstyle is kanshebber wegens de merknaam. Het product is volgens Wakker Dier namelijk niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Alleen de kruiden zouden biologisch zijn.