'Nederlander besteedt meer aan eten buiten de deur'

Nederlanders geven dit jaar waarschijnlijk meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur dan voor de crisis. Dat voorziet het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens de marktonderzoekers zijn vooral jongeren en tweeverdieners sneller geneigd om in de buidel te tasten voor een bezorgmaaltijd of restaurantbezoek.

In 2017 besteedde de Nederlandse consument gemiddeld ruim 1.115 euro aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting oplopen tot bijna 1.163 per persoon. Voor de recessie in 2007 ging het nog om zo'n 1.148 euro.

Met name het thuis laten bezorgen van eten is sterk in opmars. Deze markt was afgelopen jaar goed voor bijna 2,5 miljard euro aan omzet. Dat is ruim een kwart meer dan in 2016. 

Volgens het FSIN loopt ook de bezorging van eten en versboxen bij bijvoorbeeld de supermarkt steeds beter. Boodschappen voor de 'voorraadkast’ zullen in de toekomst waarschijnlijk ook steeds vaker online worden gedaan.

''De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie én zijn veranderende levensstijl'', aldus het FSIN, dat erop wijst dat 2017 sowieso een erg goed jaar was voor de foodsector.

Inclusief boodschappen in de supermarkt is er zo'n 59,5 miljard euro uitgegeven aan eten en drinken. Bijna een derde daarvan ging om consumptie buitenshuis. Het kennisinstituut verwacht dat de totale consumentenomzet aan eten en drinken in Nederland in 2018 zal doorgroeien naar 61,7 miljard euro.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie