Meer keuze voor vegetariërs en veganisten in supermarktschap

Het aanbod van producten met een speciaal V-label is vorig jaar met 75 procent gestegen. In 2017 certificeerde de Vegetariërsbond ruim 750 nieuwe Nederlandse producten.

Volgens Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond, komen er steeds meer vegetarische en veganistische producten op de markt omdat er steeds vaker vegetarisch wordt gegeten. "Bedrijven die het V-label op hun verpakking willen, benaderen ons", legt De Graad in Trouw uit.

"Wij sturen die bedrijven een formulier toe waar zij de ingrediënten op invullen. We letten vooral op een aantal kritische ingrediënten." De Graad noemt kristalsuiker als voorbeeld van een kritisch ingrediënt. "Dat wordt soms gebleekt met gemalen dierenbeenderen."

V-label

Door het V-label, in het leven geroepen door de Europese vegetariërsbond, weten consumenten direct of het product wat zij voor handen hebben ook daadwerkelijk vegetarisch of veganistisch is. Niet alle 750 nieuwe gekeurde producten vinden ook daadwerkelijk hun weg naar het supermarktschap.

Onder de nieuwe producten die door de Nederlandse vegetariersbond werden gekeurd, vallen producten van merken als Unilever, Lassie, Maggi en Hak. Zo staat het label op een aantal soepen van Unox, Bertolli pastasauzen en producten van Becel. Ook de McDonald’s draagt bij aan de trend. Bij de fastfoodketen is een 'Veggieburger' met V-label verkrijgbaar.

Lees meer over:
Tip de redactie