Deze week gaan veel Nederlanders weer de kroeg in om carnaval te vieren. Alcoholvergiftiging ligt op de loer, maar juist door veel te feesten kun je een vervelend einde aan het feest voorkomen, aldus experts.

"Hoe meer je bezig bent met hossen en feesten, hoe minder je drinkt", zegt Ninette van Hasselt van het Trimbos-instituut in gesprek met NU.nl. "Als je actief bent, denk je minder aan alcohol."

Uit het Carnavalsonderzoek 2017 blijkt dat 70 procent van de 18 tot 25-jarigen meer dan twintig glazen per dag consumeert. Een derde van de ondervraagde carnavalsvierders zegt dat dronken worden nog belangrijker is dan plezier hebben met vrienden.

Cijfers van het CBS wijzen uit dat ruim 22 procent van de 16 tot 30-jarigen onder de noemer 'zware drinker' valt (een man die zes of meer glazen per dag drinkt of een vrouw die dagelijks minimaal vier glazen drinkt). Ruim 13 procent van de 16-30-jarigen hoort tot de categorie 'overmatige drinker' (meer dan 21 glazen per week voor mannen en 14 voor vrouwen).

Lichaamsbouw

Hoe vatbaar iemand is voor de negatieve gevolgen van alcohol, verschilt per persoon. "Dat wordt onder meer beïnvloed door je lichaamsbouw en leeftijd. Jonge of juist oudere, kleine en magere mensen worden doorgaans sneller dronken dan langere mensen met een hoger vetpercentage", aldus Van Hasselt.

"Het is daarom belangrijk om te weten wanneer je kwetsbaarder bent. Dat is vooral lastig voor jongeren, omdat die doorgaans nog weinig ervaring met alcohol hebben. Ineens gaat dan het licht uit."

Het is daarnaast belangrijk om je eigen drinktempo in de gaten te houden. "Daarvoor geldt natuurlijk: niet te snel drinken. Wissel een glas alcohol af met bijvoorbeeld water of cola en blijf ook zeker eten. Het maakt hierbij niet echt uit wat je eet, als je maar regelmatig iets neemt."

Slapen

Tussen het carnavallen door is het van belang dat je goed voor jezelf blijft zorgen. "Al dat gefeest vraagt behoorlijk wat van je lichaam. Zorg dus voor voldoende slaap." Een andere tip van Van Hasselt is om niet te vroeg beginnen met feesten en drinken. "Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je pas begint in de avond en dat je niet te laat naar huis gaat."

Merk je dat mede-carnavallers te veel hebben gedronken, dan is rust inbouwen het beste advies. "Ga de buitenlucht in en ga even rustig met diegene zitten. Of, nog beter: ga lekker naar huis."