'Consument heeft nog altijd moeite met interpreteren houdbaarheidsdata'

Consumenten hebben moeite met het juist interpreteren van houdbaarheidsdata op verpakkingen van etenswaren. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zou met een betere uitleg over de houdbaarheid van producten, ook na opening van een verpakking, voedselverspilling kunnen worden voorkomen.

Voor de gemiddelde consument zou onder meer het verschil tussen t.h.t. (tenminste houdbaar tot) en t.g.t. (te gebruiken tot) onvoldoende duidelijk zijn. Ook gooien veel consumenten, vaak onterecht, voedsel direct na verloop van de t.h.t.-datum weg.

"Dat een product over de houdbaarheidsdatum gaat, betekent niet automatisch dat het direct bedorven is", aldus het CBL. "Anderzijds geldt voor verpakkingen die open zijn niet meer de vermeldde houdbaarheidsdatum"

Door op de juiste wijze met houdbaarheidsdata om te gaan, kan volgens het CBL tot wel 14 kilo verspilling per persoon per jaar worden voorkomen. Vooral droge kruidenierswaren als rijst en pasta zouden vaak langer houdbaar zijn dan de aangegeven data. Het bureau raadt consumenten met klem aan de zintuigen te gebruiken. "Kijk, ruik even, proef", aldus een zegsvrouw.

Overeenkomst

Betrokken instanties, waaronder supermarkten en de politiek, gaan consumenten beter informeren over de betekenis van de houdbaarheidsdata en hoe hiermee om te gaan. Daarvoor ondertekenen zij donderdag tijdens de zogeheten Nationale Voedseltop een overeenkomst. De deal is een van de maatregelen die wordt genomen om de verspilling terug te dringen.

Het CBL gaat nog een stapje verder. Het roept de aangesloten supermarkten op t.h.t.-data niet korter vast te stellen dan nodig is voor optimaal behoud van kwaliteit. Ook zou, daar waar de Europese regelgeving dit toestaat, geen houdbaarheidsdatum op een verpakking moeten worden gezet, tenzij hiervoor een plausibele reden is. Als voorbeeld noemt het CBL onder meer verse groente en fruit, kruiden, snoep- en suikergoed, kauwgom, azijn en alcoholische dranken.

Het CBL benadrukt dat de voorgestelde maatregelen niet ten koste gaan van de voedselveiligheid en het juist informeren van consumenten.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie