Vorig jaar hebben consumenten voor het zesde jaar op rij meer duurzame producten gekocht. De verkoop steeg met 12 procent. Vooral de verkoop van duurzame eieren (24 procent) en vis (22 procent) is gestegen. 

Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 die staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) dinsdag naar de Tweede Kamer stuurt.

Duurzame producten zijn producten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de sociale- en milieueffecten binnen de levenscyclus. Leveranciers van deze producten leveren een bijdrage aan het milieu en de samenleving. 

Ook dier- en milieuvriendelijk geproduceerd brood, granen, gebak, vlees, thee en koffie werden meer verkocht. Uitzondering op deze trend zijn duurzame dranken. Daar was een daling van 9 procent in de verkoop te zien. Dit komt vooral omdat op de professionele markt, zoals de horeca, hiervan minder wordt aangeboden.

Consumenten gaven vorig jaar 3 miljard euro uit aan duurzame producten.