Nederlandse bieren scoren hooguit een nipte voldoende voor duurzaamheid. Dat zegt de organisatie Rank a Brand, die 33 internationale merken doorlichtte.

Gekeken werd onder meer naar de CO2-uitstoot, de ingrediënten, het energiebeleid en de milieuvriendelijkheid van verpakkingen. De resultaten zijn gepubliceerd in de Beer Ranking 2016.

Het Duitse biologische biermerk Neumarkter Lammsbräu krijgt de hoogste score: een B-label ('goed op weg'). Dit merk is in Nederland echter niet breed te koop. Van de bekende merken scoort Gulpener het best. Het merk kreeg een C-label ('redelijk op weg'), net als onder meer Brand, Hertog Jan, Amstel en Heineken. Deze merken scoren wel iets lager.

Onder meer Grolsch en Palm zitten met het D-label nog een niveau lager. Bij deze merken is duurzaamheid wel een doel maar moet er "nog veel gebeuren". Bavaria, Duvel en Leeuw Bier belanden in de laagste categorie: het E-label.

Laagvliegers Bavaria en Grolsch doen het in Nederland overigens redelijk, maar het is onduidelijk hoe zij in het buitenland presteren.