Opmerkelijke neo-snacks als 'krokodel' krijgen veel media-aandacht, maar die gefrituurde innovaties doen beklijven is een tweede, zeggen snackexperts. "De snackbarbezoeker is conservatief."

Van de discodel tot de kebabsoufflé: regelmatig krijgen snackbarbezoekers een nieuwe vette hap voorgeschoteld. Zoals de vrijdag feestelijk gepresenteerde krokodel: een kroket met frikandellenragout.

"Het is een grote grap, maar toen het bekend werd ging het heel hard. Ik werd dag en nacht gebeld door journalisten, geïnteresseerden, iedereen", zegt Guillaume de Beer, chef-kok bij het Amsterdamse restaurant BREDA en uitvinder van de krokodel.

Vaak houden nieuwe snacks als de krokodel het niet lang vol. "De consument is conservatief. Elk jaar worden tientallen nieuwe snacks geïntroduceerd die je na een paar jaar niet meer ziet", zegt horecajournalist Ubel Zuiderveld.

"Ik herinner me zwarte fritessaus tijdens festival Zwarte Cross, en frikandelpepernoten rond Sinterklaas. Het zijn vaak marketing-gimmicks."

Video: Nieuwe snack de 'krokodel'

Mislukkingen

Zuiderveld legde de Nederlandse snackcultuur vast in Het Nationale Snack Handboek. "Redelijke successen zijn de souflesse (een luxe kaassouflé met kartelrand, red.) en kipsnacks als de kipcorn. De laatste echt geslaagde introductie van daarvoor stamt uit 1984: de Mexicano."

De mislukkingen zijn veel talrijker. Zuiderveld: "Groentesnacks bijvoorbeeld: broccoli of bloemkool in een krokant jasje. Heel lekker, maar het kwam nooit van de grond. Ook van wraps verwachtte ik ooit veel."

Kebabsoufflé

Iemand met populaire snackinnovaties achter zijn naam is Smullers-marketeer Quentin van der Pan. Voor de stationsketen bedenkt hij de maandsnacks. Momenteel is dat de 'kebabsoufflé': een combinatie van een kaassouflé en döner.

"Die ontstond na een weekend waarin ik drie kapsalons had gegeten. De maandag erop zei ik tegen een collega en een leverancier: kunnen we niet iets met kebab? Toen viel het woord kebabsoufflé. We keken elkaar aan en wisten meteen: dit is het. Binnen een paar weken was het product klaar."

Zo snel gaat het niet altijd. Zo kostte de ontwikkeling van de babipangangkroket inclusief tussenpozen twee jaar. Af en toe slaat een product dood, zoals de Booster: een frikandel met Red Bull erin. "Die vond ik zelf ook niet lekker. Hij werd alleen door hardcore energiedrankfans gewaardeerd", vertelt Van der Pan.

Nieuwe frikandel

Een mogelijke verklaring voor het experimenteren met snacks is dat de traditionele kroket en frikandel over hun hoogtepunt zijn. "Die groeien niet meer", zegt Zuiderveld. "De sector is heel erg zoekende. Het is wachten op een 'nieuwe frikandel': een snack die breed populair kan worden."

Krokodelbedenker De Beer vermoedt dat zijn geesteskind groot kan worden. "Het is marketingtechnisch een goed idee om de twee populairste snacks te combineren. Kun je niet kiezen; ga dan voor de krokodel." Volgens De Beer hoeft de krokodel geen eendagsvlieg te zijn."We zijn al benaderd door verschillende partijen."

Baconshake

Bij Smullers staat voor de toekomst onder meer een milkshake met bacon gepland. "Dat vergt wel wat durf van de consument", zegt Van der Pan. 'Maar de combinatie van zoet en hartig werkt goed. Net zoals bij de chocoladerepen met zout van Tony’s Chocolonely."

De snackkenners hebben zelf onder meer kroketten en frikandellen als persoonlijke favorieten. "Maar dan wel een kroket met blokjesvlees", zegt Zuiderveld. "Niet met draadjesvlees."