Supermarktketen PLUS verbant op kinderen gerichte marketingelementen op verpakkingen van ongezonde huismerkproducten.

"Wij willen graag iedereen helpen om verantwoorde en gezondere keuzes te maken. Daarom plaatsen wij vanaf nu geen kindermarketingelementen zoals vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters meer op de verpakking van minder gezonde PLUS-huismerkproducten", meldt de keten donderdag op de eigen website.

Een woordvoerder laat weten dat het om ongeveer veertig producten gaat. "Denk dan met name aan chips, snoep, zuiveldrankjes en ontbijtgranen."

PLUS wil naar eigen zeggen stimuleren dat kinderen meer gezonde tussendoortjes gaan eten. De keten gaat ook haar leveranciers vragen om de verpakkingen van producten met kindermarketing aan te passen.

Eerste supermarkt

Vorig jaar werd een alliantie tegen kindermarketing opgericht, onder meer bestaand uit Foodwatch, de Consumentenbond en de Hartstichting.

"We zijn blij met de beslissing van PLUS. Het is de eerste keer dat een supermarkt deze stap zet. We hopen dat er meer supermarkten en fabrikanten zullen volgen", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.

De alliantie pleit voor een algeheel verbod op kindermarketing. "Bepaalde uitingen zijn al bij wet verboden. Maar er is in supermarkten nog steeds ontzettend veel marketing te vinden die kinderen verleidt. Niet alleen bij koek en snoep, maar ook bijvoorbeeld bij broodbeleg."