'Voedselspeciaalzaken zijn weer in trek bij consument'

Consumenten vinden weer steeds vaker de weg naar voedselspeciaalzaken, zoals de slager, bakker, slijter of groenteman.

Een opleving, want in eerdere jaren was er juist een dalende trend. Volgens een nieuw sectorrapport (pdf) van ABN AMRO kwam dat doordat supermarkten steeds meer op vers en beleving mikken en daarmee bijvoorbeeld de rol van de bakker overnemen.

Voedselspeciaalzaken lijken het tij te hebben gekeerd, stelt Rob Morren van ABN AMRO. Ze laten zien dat ze gevoel hebben voor hun producten en klanten. 

"Ze weten klanten te verrassen en investeren in transparantie: laten zien wat je doet en waarom. Een foto van een koe ophangen is niet voldoende. De consument is op zoek naar nieuwe ervaringen en eten en drinken zijn steeds meer onderdeel van de leefstijl", aldus Morren.

Streekproducten

Het helpt ook mee als speciaalzaken biologische en duurzame streekproducten met een herkenbare oorsprong aanbieden. Morren: "Hierbij geldt: hoe korter de keten tussen 'grond' en 'mond' en hoe zichtbaarder het ambacht en vakmanschap, hoe groter het vertrouwen van de consument."

Toch zullen de speciaalzaken volgens ABN de hete adem van supermarkten in hun nek blijven voelen. De supermarkten zetten nog altijd sterk in op hun vers-assortiment.

In 2015 kocht de Nederlandse consument voor 56 miljard euro aan voedingsmiddelen. Daarvan werd 7,4 miljard euro uitgegeven in voedselspeciaalzaken.Tussen 2007 en met 2015 daalde de verkoop van speciaalzaken met ongeveer 29 procent.

Lees meer over:
Tip de redactie