De kilocalorieën en voedingswaarde per portie die op veel producten vermeld staan, zijn vaak verwarrend en onlogisch. Dat zegt de Consumentenbond.

"Wat is een portie: vier vissticks of een? En wie eet per keer één Sultana, zoals de producent aanbeveelt? Verpakkingen vermelden uiteenlopende porties, de consument raakt zo de tel kwijt", schrijft de bond in haar nieuwe editie van de Consumentengids.

De Consumentenbond legde een panel van 2.853 consumenten verschillende verpakkingen voor waarop de voedingswaarde per portie is aangegeven. De organisatie wilde het verschil onderzoeken tussen wat de fabrikant en wat de consument als "portie" ziet.

Onder meer het chocolademerk Twix krijgt kritiek. "Eén reepje Twix is volgens de fabrikant één portie. Terwijl er in de verpakking twee reepjes zitten - die eet je doorgaans achter elkaar op." Bijna de helft van de consumenten uit het panel beschouwt een portie inderdaad niet als één, maar twee Twix-reepjes.

Blokjes

De Consumentenbond wijst er naar aanleiding van het onderzoek ook op dat fabrikanten verschillende portiegroottes aanhouden bij vergelijkbare producten. Zo omvat een portie paprikachips bij het ene merk 20 gram, en bij het andere merk 30 gram.

Een ander probleem is dat het aantal gram veel consumenten weinig zegt, stelt de Consumentenbond. Nuttiger zou volgens de bond zijn om de aanduidingen concreter te maken, zoals "drie blokjes is 20 gram kaas".

Ruim 40 procent van de ondervraagden zegt portie-aanduidingen in principe wel nuttig te vinden. Twee derde checkt ze "soms" of "altijd". De Consumentenbond opteert voor een bindende richtlijn rond portiegroottes om aan de verwarring een einde te maken.