Steeds meer Nederlanders doen op zondag boodschappen. Ruim twee derde van de huishoudens maakte afgelopen jaar gebruik van de zondagsopenstelling van supermarkten.

Het percentage groeide van 62,6 procent in 2014 naar 67,5 procent vorig jaar, blijkt uit onderzoek waarvan GfK de resultaten vrijdag heeft gepubliceerd.

De zondagse omzet nam in 2015 met ruim een vijfde toe tot 1,4 miljard euro. Dat is goed voor 4,2 procent van de totale supermarktomzet, tegen 3,5 procent een jaar eerder.

Sinds 2008 zit het aandeel van de zondag in de lift, en loopt het belang van de vrijdag en zaterdag gestaag terug. Die twee dagen zijn samen wel nog altijd goed voor 42,6 procent van de totale verkopen.

Jonge alleenstaanden en tweeverdieners gaan het vaakst op zondag naar de supermarkt, gepensioneerden stukken minder. Ook geografisch zijn er grote verschillen. In het westen en zuiden van het land heeft de zondag een veel groter aandeel in de totale omzet dan in het noorden en oosten.

Omzet

GfK publiceerde ook de omzetcijfers over januari (week 1 t/m 4). Daarin bleven de supermarktverkopen nagenoeg stabiel op 2,6 miljard euro. Er werden 2 procent meer kassabonnen uitgedraaid, maar het gemiddelde bedrag lag 1,9 procent lager op 22,03 euro.

Vorig jaar kregen de januariverkopen in de supermarkten een extra zetje in de rug omdat oud en nieuw in week 1 viel. De afgelopen jaarwisseling viel in week 53 van 2015. Zonder die verschuiving zou volgens GfK sprake zijn geweest van 0,6 procent omzetgroei.