De verkoop van suikerhoudende frisdranken is opnieuw gedaald. In 2015 verkochten de Nederlandse supermarkten 900 miljoen liter prik.

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau IRI deelt met Distrifood.

In dezelfde periode in 2014 lag de verkoop van frisdrank op 920 miljoen liter. Twee jaar daarvoor, in 2012, was dat aantal nog 987 miljoen. Het gaat hierbij om koolzuurhoudende varianten als cola en sinas.

"De vele negatieve berichtgeving rondom suikers in frisdrank heeft geleid tot een continue daling van de categorie", zegt het IRI.

Rond frisdrank en suiker worden verschillende discussies gevoerd. Zo pleit een aantal diabetesdeskundigen voor het heffen van belasting op suiker. In België gaat volgend jaar een dergelijke regel van kracht.

Frisdrank

Bron: Distrifood© NU.nl/Jerry Vermanen

Energiedrank

Ook energie- en sportdranken zijn minder populair bij supermarktklanten. Daarvan daalde de verkoop van 115 miljoen (2012) naar 85 miljoen liter (2015). Met name op energiedranken wordt door gezondheidsdeskundigen regelmatig kritiek geuit.

Daarentegen verkopen de supermarkten juist steeds meer water. Het aantal verkochte liters water steeg de afgelopen drie jaar met ruim tien procent: van 266 miljoen (2012) tot 295 miljoen (2015). IJsthee bleef even populair: volgens het IRI wordt deze drank als gezonder gezien dan frisdrank.