Albert Heijn wil klanten hulp bieden bij het maken van de maaltijden tijdens Kerstmis. De supermarktketen heeft op 24, 25 en 26 december een team adviseurs dat via berichtendienst Whatsapp te bereiken is voor hulp in de keuken.

Dat heeft Albert Heijn in de nacht van zondag op maandag bekendgemaakt.

De dienst is opgezet na een "Kerstkook- en stressonderzoek" onder ruim duizend Nederlanders. Daaruit blijkt dat vier op de tien Nederlanders stress ervaart tijdens het voorbereiden of bereiden van een kerstdiner.

Bij 65 procent van de ondervraagden is zo'n diner wel eens mislukt.

Aanbranden

De meest voorkomende fout is volgens AH het laten aanbranden van de maaltijd. Ook komt het vaak voor dat geserveerde gerechten niet gaar zijn of dat belangrijke ingrediënten worden vergeten.

Bijna een derde van de ondervraagden is het meest onzeker over de bereiding van vlees.

AH wil de kerstkoks een handje helpen met de helpdesk. Tussen 10.00 en 22.00 uur kunnen mensen via Whatsapp hun kookvragen sturen naar 06 484 840 40.