Wakker Dier start een nieuwe publiekscampagne tegen 'kiloknallers'. Het accent ligt daarbij op vleeswaren.

Dat maakt de stichting vrijdag bekend

Wakker Dier heeft een brief aan twaalf Nederlandse supermarktorganisaties gestuurd. Daarin staat een verzoek om te stoppen met de promotie van vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk.

Volgens Wakker Dier werd in 2015 al 3.800 keer "gestunt" met vleeswaren, en ging het daarbij in 93 procent van de gevallen om beleg zonder keurmerk.

De nieuwe actie is bewust toegespitst op vleeswaren. Volgens een woordvoerder bestaat 25 procent van het in Nederland gegeten vlees uit vleeswaren. "Nu zien we zowel in het schap als in de folder dat vleeswaren achterlopen op vers vlees met keurmerken."

Alle delen

Wakker Dier noemt nog een reden voor het relatief grote belang van vleeswaren. Een belangrijk deel van de in Nederland gehouden dieren wordt verwerkt tot beleg. Als de vraag naar diervriendelijke vleeswaren groeit, is het voor boeren extra aantrekkelijk om over te schakelen op diervriendelijke methodes.

"Boeren die omschakelen kunnen dan veel meer verdienen aan het hele dier. Dus niet alleen aan de kipfilet of aan de varkenshaas, maar aan alle delen. Zo verdient de boer beter, en hoeven we minder dieren dood te maken", zegt de stichting.