Supermarkten verkopen meer kant-en-klare maaltijden

Nederlanders kochten het afgelopen jaar 4,1 procent meer kant-en-klare maaltijden in de supermarkt. Vooral 'ultraverse' maaltijden deden het goed.

Dat schrijft Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI.

IRI houdt de verkoop bij van alle Nederlandse supermarkten. In de eerste veertig weken van 2014 gaven Nederlanders 510,5 miljoen euro uit aan kant-en-klare maaltijden. In dezelfde periode van 2015 steeg dat cijfer naar 524,7 miljoen euro.

Maaltijdsalades deden het bovengemiddeld goed: de verkoop daarvan steeg met 8,7 procent naar 143,3 miljoen euro.

Origineel

IRI spreekt verder van een groeiende populariteit van 'ultraverse' maaltijden. "Dit zijn maaltijden die zo dicht mogelijk bij thuisgekookt komen, met focus op de originele ingrediënten. De consument is er ontvankelijk voor wanneer bijvoorbeeld de hele tomaat zichtbaar is", aldus een woordvoerder. In dit subsegment was de groei 20 procent.

De populariteit van kant-en-klaar is grotendeels te verklaren door de strategie van Albert Heijn, dat sterk inzet op ultravers en maaltijdsalades. Het aanbod van de keten is flink uitgebreid, wat leidde tot hogere verkopen.

Maandag bleek ook dat zelf koken mogelijk helpt bij het voorkomen van diabetes type 2.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie