Gezondheidsraad onderstreept belang matigen alcohol

Helemaal geen alcohol drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Dat is een van de nieuwe richtlijnen over gezonde voeding waar de Gezondheidsraad woensdag mee naar buiten kwam.

Volgens de voorgaande richtlijn uit 2006 mochten mannen nog twee glazen en vrouwen een glas alcohol per dag drinken. Meer dan één alcoholische versnapering per dag brengt volgens de raad verhoogde risico's op beroertes, darmkanker, longkanker en borstkanker met zich mee.

Matig alcoholgebruik kan ook gunstig zijn voor de gezondheid, maar die voordelen wegen volgens de Gezondheidsraad niet op tegen de nadelen.

Om gezond te blijven moeten mensen volgens de instantie ook meer groente, fruit, volkorenbrood, peulvruchten, noten en vis eten. En juist minder vlees.

Suiker

Ook suikerhoudende drankjes, zoals frisdranken, kunnen beter ingewisseld worden voor drankjes zonder suiker zoals thee, koffie en water. Daarnaast adviseert de raad om boter, harde margarine en bak- en braadvetten links te laten liggen. Die kun je beter vervangen door zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën.

Nederlanders zouden ook veel meer peulvruchten, zoals sojabonen, linzen, kikkererwten en spliterwten moeten eten. Volgens de gezondheidsinstantie is ''overtuigend aangetoond" dat daarmee het cholesterol verlaagd kan worden en dus de kans op hartziekten. Nu eet de helft van de bevolking nauwelijks of geen peulvruchten. De raad adviseert ook een keer per week een portie vis, bij voorkeur vette vis.

Bacon

Vorige week waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie al voor de risico’s op kanker bij een overmatige consumptie van rood en vooral bewerkt vlees, zoals bacon, (knak)worstjes en ingeblikt vlees. De Gezondheidsraad sluit zich hierbij aan. ''Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees", luidt het advies.

De richtlijnen worden volgend jaar door het Voedingscentrum verwerkt in een nieuwe schijf van vijf, een hulpmiddel voor het maken van gezonde voedingskeuzen. 

De Gezondheidsraad baseert de aanpassingen van de adviezen op wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van voeding op de meest voorkomende chronische ziekten zoals hartziekten, diabetes, kanker en dementie. De laatste keer dat de richtlijnen werden geactualiseerd was in 2006.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

NUwerk

Tip de redactie