Belgische 'reclamefolder' toont hoeveel verlies boeren maken

De Belgische Boerenbond probeert met een zelfgemaakte reclamefolder duidelijk te maken dat het publiek meer moet willen betalen voor voedsel.

De Boerenbond maakte de folder in aanloop naar het Europese overleg over de boerencrisis dat op 7 september in Brussel zal plaatsvinden.

Het publiek wordt opgeroepen zijn handtekening te zetten onder de petitie SOS-voedelprijzen voor faire prijzen. Voorzitter Piet Vanthemsche van de Bond: "Ik zou willen dat de consumenten vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op winkels."

De reclamefolder zet de kostprijzen van een aantal producten af tegen de prijzen die de telers er voor krijgen. Zo ziet de consument bijvoorbeeld dat de teler op een kilo tomaten 43 cent verlies maakt. De kostprijs is 60 cent, de teler kreeg 17 cent voor zijn tomaten. Aubergines kosten 1,20 euro, de teler krijgt 78 cent.

Vanthemsche: "Een aantal bedrijven in ons land komt echt in de moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer."

Ook in Nederland proberen boeren consumenten bewust te maken van hun vakgebied. Zij besloten onlangs om een televisiekanaal in te richten voor de communicatie met de consument.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie