De Nederlandse supermarkten halen door de stevige concurrentie een steeds groter deel van hun omzet uit acties.
 

Bijna een vijfde (19,9 procent) van de supermarktomzet van januari tot en met mei 2015 komt van aanbiedingen. Dat percentage is net zo hoog als in het recordjaar 2013.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI.   

Het gaat om de omzet die gehaald wordt uit aanbiedingen van ten minste 5 procent op producten en om reclame uit folders en displays in de supermarkten.

Normaliter pieken de promoties in supermarkten aan het begin en aan het einde van het kalenderjaar. Volgens IRI is het goed mogelijk dat de omzet die in heel 2015 door supermarkten wordt gehaald gelijk blijft aan het huidige niveau.

Uit de cijfers, die teruggaan tot 2003, blijkt dat in 2008 de minste omzet werd gehaald uit aanbiedingen (13,3 procent). Sindsdien stijgt dat percentage geleidelijk ieder jaar. Alleen 2014 was met 19,3 procent iets lager dan het jaar ervoor.

In het onderzoek zijn alle landelijke en regionale supermarktketens onderzocht, behalve de Aldi en de Lidl.