Supermarkten noemen actie tegen E-nummers bangmakerij

Supermarkten en levensmiddelenfabrikanten vinden dat Foodwatch consumenten onnodig bang maakt door een e-mailactie te starten tegen zes omstreden E-nummers.

Dat blijkt uit een gezamenlijke reactie van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De brancheorganisaties roepen Foodwatch op om “te stoppen met onnodige en zelfbedachte eisen voor zaken waarvoor geen wettelijke onderbouwing geldt”.

Consumentenorganisatie Foodwatch begon woensdag een e-mailactie om producten met bepaalde E-nummers uit de schappen te krijgen. Het gaat om zes kleurstoffen die aanwezig zijn in tientallen producten waaronder limonadesiroop, zuurtjes en frisdrank. Die zouden volgens onderzoek van de University of Southampton hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken.

Foodwatch vroeg consumenten om naar Albert Heijn en Jumbo te mailen. Volgens de FNLI en het CBL is de hele actie bangmakerij. De Europese autoriteit voor voedselveiligheid EFSA heeft geoordeeld dat de kleurstoffen veilig zijn en er geen relatie is tussen de stoffen en gedrag van kinderen, zeggen de organisaties. Ook het Voedingscentrum vindt de bewuste E-nummers veilig.

Bij het CBL zijn onder meer Albert Heijn en Jumbo aangesloten, evenals veel andere grote supermarkten. Het FNLI vertegenwoordigt met name voedselfabrikanten.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

NUwerk

Tip de redactie