Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkt is opgelopen tot gemiddeld 31 procent, terwijl dat in 2012 en 2014 nog 24 procent was. 

Dit blijkt uit een prijspeiling in de Consumentengids.

Voor het onderzoek bezocht de Consumentenbond in mei 2015 achttien supermarktketens en stelde de prijzen vast van 200 A-merkartikelen en 100 huismerkartikelen. 

Aldi en Lidl komen weer als goedkoopste uit de bus bij de huismerken, hun producten zijn 22-24 procent goedkoper dan de gemiddelde prijs in de supermarkt. MCD en Spar zijn het duurst.

Huismerken zoals Markant en Perfekt, die bij meerdere ketens in het schap staan, verschillen per keten veel in prijs. Zo zijn de producten van Perfect bij Nettorama ongeveer 15 procent goedkoper dan gemiddeld, terwijl ze bij supermarkt Poiesz 11 procent duurder dan gemiddeld zijn.

A-merken

Bij de A-merken valt op dat Nettorama de goedkoopste supermarkt is, 8 procent goedkoper dan gemiddeld. De supermarkt neemt daarmee een voorsprong op Dirk en Hoogvliet, met wie in voorgaande jaren de eerste plek werd gedeeld. Spar is veruit de duurste supermarkt voor A-merken.

In totaal verzamelde de Consumentenbond ruim 10.000 prijzen. Er is in de prijspeiling alleen gekeken naar de reguliere prijs, niet naar aanbiedingen of de kwaliteit.