Nederlanders aten vorig jaar ruim 100 miljoen Fairtrade bananen

Nederlanders kozen het afgelopen jaar vaker voor Fairtrade bananen, zo blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar. 

In 2014 werden er ruim 100 miljoen Fairtrade bananen gegeten, een stijging van 10 miljoen vergeleken met het jaar ervoor. Hierdoor ontvingen Fairtrade bananencoöperaties en plantages 1,6 miljoen euro aan ontwikkelingspremie.

Volgens de stichting gebruiken veel supermarkten laaggeprijsde bananen als lokmiddel voor consumenten. Het is onduidelijk welke prijs er uiteindelijk overblijft voor bananenboeren en arbeiders.

Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: “Ik zou graag zien dat supermarkten garanderen dat ze bananenboeren tenminste een prijs betalen die ze de ruimte geeft te investeren in hun toekomst."

PLUS en Spar laten volgens d 'Angremond zien dat eerlijke handel loont. "Zij zijn volledig overgeschakeld op bananen met het Fairtrade keurmerk dat harde eisen stelt aan de betaling aan organisaties van boeren en arbeiders, én ze zijn het afgelopen jaar meer bananen gaan verkopen.”   

Uit onderzoeksresultaten van GfK bleek eerder al dat het aantal huishoudens dat Fairtrade producten kocht is gestegen met 6 procent.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie