'Voedselhypes laten Nederlander koud'

Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedseltrends en dieetgoeroes. Acht op de tien zeggen zich niets aan te trekken van hypes op het gebied van voeding.

Dit blijkt vrijdag uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor voedselexperts.

Van de ruim duizend ondervraagden vindt meer dan 70 procent trends en hypes als superfoods en de Voedselzandloper maar 'onzin'. Gewoon 'normaal' eten wordt door het gros van de Nederlanders omarmd.

De Schijf van Vijf (Voedingscentrum) blijkt bij de respondenten het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding. Volgens een meerderheid biedt de Schijf van Vijf ook de gezondste manier van eten en 38 procent neemt deze principes als norm voor de eigen voeding.

'Onzin'

Vermeende voedselhypes zoals het broodvrije dieet, Paleo-dieet of de nu vaak als hip gepresenteerde Voedselzandloper kennen onder de ondervraagden nauwelijks navolgers.  Een meerderheid van hen vindt deze modieuze voedseltrends ook 'onzin' of 'verwarrend'. 

Een kwart van alle respondenten vaart blind op eigen inzichten en zegt  daarbij  'gezond', 'gewoon', 'gevarieerd' en 'niet teveel' te eten.

Gojibessen

Jongeren tussen de 18 en 29 jaar blijken iets gevoeliger te zijn voor voedselhypes en deze ook beter te kennen. Zelfs superfoods blijken minder tot de verbeelding te spreken dan soms wordt geopperd – tachtig procent van alle Nederlanders heeft nog nooit gojibessen, tarwegras of chiazaad op het boodschappenlijstje gezet.

De meeste ondervraagden vinden dat zij redelijk gezond eten en geven zichzelf daarvoor als rapportcijfer een zeven. Groente, fruit, water en zuivel zien consumenten als de meest gezonde voeding. De grote boosdoeners op het bord zijn volgens Nederlanders fastfood, calorierijke tussendoortjes, frisdrank en alcohol.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

NUwerk

Tip de redactie