'Veel onduidelijkheid over hoge servicekosten bij kopen concertkaartje'

Volgens de Consumentenbond is er veel onduidelijkheid over servicekosten bij de aankoop van concert-, musical- en theatershowkaartjes. Gemiddeld moeten consumenten 10 procent extra kosten betalen.

Zeker bij voordelige kaartjes kunnen de extra kosten relatief hoog uitvallen, zo heeft de Consumentenbond onderzocht.

De Consumentenbond bekeek de bijkomende kosten voor vijftig evenementen bij zeventien aanbieders en vroeg een panel naar ervaringen met evenemententickets. Bij de drie bekende officiële ticketbureaus in Nederland - Eventim, Ticketmaster en Ticketpoint - wisselt de hoogte van de servicekosten per evenement.

Consumenten zijn bij Eventim de ene keer 3 euro, de andere keer bijna 7 euro extra kwijt per kaartje. De kosten kunnen flink oplopen. Klanten zijn bijvoorbeeld bij The Lion King voor de goedkoopste rang (29 euro) bij Eventim 30 procent aan bijkomende kosten kwijt.

Er is veel onbegrip voor servicekosten als er online - en dus via een automatisch systeem - wordt geboekt. Niet elk ticketbureau geeft op zijn website in het boekingsproces meteen de kosten door, soms ziet de klant die pas aan het eind.

Lees meer over:
Tip de redactie