Tijdnood en concentratieproblemen bij vwo-examen Frans

Het werd bijna een race tegen de klok voor de ruim 15.000 vwo-scholieren die dinsdagmiddag het examen Frans maakten. De teksten waren te lang, de leerlingen hadden te weinig tijd en moesten veel opzoeken. 

Voor vwo'er Ilse van Ballegoij kwam dit als een verrassing. "Dit examen was veel lastiger dan alle oude examens die ik geoefend heb. Misschien lag het ook wel een beetje aan mijn concentratie, omdat dit mijn laatste examen was."

Volgens Ilse leek het niveau hetzelfde en waren de teksten duidelijk. "Je hebt natuurlijk veel standaardzinnen geoefend en die komen eigenlijk altijd in de vraagstelling terug."

Scholier Lotte Kok vond het examen vooral veel te lang. Het examen begon met een tekst over ambitieuze kinderen, maar daarna werd het volgens Lotte al snel saai en moeilijk. "Het waren heel informatieve teksten waar ik mijn aandacht niet goed bij kon houden. Daarnaast dacht ik na tekst 7 wel bijna klaar te zijn: bleken het in totaal 12 teksten te zijn!" In combinatie met de vele open vragen kwam Lotte, net als veel andere scholieren, in tijdnood. 

Actualiteit

Mathijs Stals vond het examen een "aanfluiting". "Oude examens maakte ik zonder problemen, maar deze teksten waren saaier, moeilijker en slechter."

Het feit dat hij ze als 'saai' ervaart, ligt vooral aan de onderwerpkeuze. "Onderwerpen als recessie en de Engelse taal waren totaal niet interessant. Daarnaast moest ik veel woorden opzoeken en dat kost onwijs veel tijd."

Wat opviel was de actuele kennis die leerlingen nodig hadden, vindt docent Swannet van den Akker van RSG Magister Alvinus in Sneek. "Het wordt steeds belangrijker dat je het nieuws bijhoudt. Dat maakt een tekst over bootvluchtelingen op Lampedusa veel leesbaarder."

Gatenteksten

Verder was bij dit examen een "gedegen vocabulaire-kennis" volgens Van den Akker van groot belang. "Tijdens zo'n examen merk je hoe cruciaal het leren van structuurwoorden eigenlijk is. Voor sommigen was het nu echt een race tegen de klok."

Waar Swannet nog het meest van opkeek waren de gatenteksten. "Ik heb het examen zelf gemaakt en eigenlijk kon ik het juiste antwoord er niet uithalen. Het was gewoonweg te vaag. Daarom ben ik juist zo benieuwd wat de leerlingen daarvan gebakken hebben."

Omstreeks 17.30 zijn er bij het de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS ruim 2.000 klachten binnengekomen. De meeste klachten gingen over de lengte van het examen, volgens coördinator Benedicta Badu.

Lees meer over:
Tip de redactie