Vijf tips tegen eindexamenstress

Slapeloze nachten, zweethanden, bibberknieën, braken en paniekaanvallen. Een op de tien leerlingen ervaart flinke examenstress. 

De Universiteit Tilburg heeft maandag een speciale webpagina voor eindexamenstudenten gelanceerd met tips en oefeningen om de examenzenuwen de baas te blijven.

Vijf tips om optimaal te presteren tijdens examens:

1) Hou de stof goed bij en begin op tijd met de voorbereiding op je tentamen, maak een planning.

2) concentreer je op die ene subtaak of opgave van dit moment, niets anders.

3) Ben je ervan bewust dat afleidende gedachten alleen maar verschijnselen zijn in je hoofd en laat ze los door er niet in mee te gaan. Je brengt simpelweg je aandacht weer terug naar dit moment of deze ene opgave.

4) Is je concentratie even helemaal weg, bijvoorbeeld door sterke stressgevoelens of een black-out? Neem gerust even een time-out voor jezelf. Verschuif de aandacht van het tentamen naar iets zintuiglijks, zoals je ademhaling.

Breng je aandacht naar je inademing en je uitademing, die je rustig uitvoert, eventueel naar je buik ademend. Bedenk dat je best tijd hebt voor een een minuutje time-out.

5) Ook spanning- en stressgevoelens kunnen er bij horen, vecht er niet tegen, laat ze er gewoon zijn en herpak na je time-out weer je concentratie op deze ene opgave.

Kijk voor meer examenstips op Scholieren.com

Lees meer over:

Tips & samenvattingen

Tips & samenvattingen
Hier vind je de beste samenvattingen en uitlegvideo's, gesorteerd per niveau en vak.

Facebook

Facebook
Voor memes, polls en updates, like onze Facebookpagina Eindexamens en meld je aan voor het event Centraal Eindexamen 2018.

Instagram

Instagram
Voor grappige sketches, het examenrooster, en korte versies van het Eindexamenjournaal volg @eindexamens op Instagram.

Contact

Contact
Heb je een tip of een vraag voor de NU.nl/Scholieren.com-redactie?
Tip de redactie