De examentijd is officieel nog niet begonnen, maar het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) heeft de eerste klachten al binnen.

De teller van Examenklacht.nl, de website van de Eindexamenklachtenlijn, staat momenteel op 51 klachten.

"Drie weken geleden werd er voor het eerst geklaagd", vertelt Annelotte Lutterman (17), bestuurslid van het LAKS, aan Scholieren.com. "Deze klachten gingen over de praktijkexamens van het vmbo. Die begonnen namelijk vorige maand al." Wat de strekking van de klachten is, is overigens niet bekend.

Maar wat doet het LAKS eigenlijk met dit soort klachten? Lutterman: "Het LAKS houdt alles goed in de gaten. Als we merken dat er veel geklaagd wordt over één vak, kijken we wat er aan de hand is. Op die manier zijn we snel op de hoogte van fouten." Het College voor Examens kan dan soms besluiten om de norm van het examen aan te passen.

Jaarlijks krijgt de Eindexamenklachtenlijn te maken met een groot aantal klagers. "We verwachten dit jaar ongeveer 145.000 klachten; ongeveer evenveel als voorgaande jaren", legt het LAKS-bestuurslid uit. De meeste klachten zijn, volgens Lutterman, de zogenoemde 'examenklachten'.

"Examenklachten gaan vooral over de moeilijkheid of de lengte van het examen. Dus wanneer niemand het examen binnen de tijd af heeft of er onduidelijkheden in zaten, staat onze telefoon roodgloeiend."

De meeste klachten gaan over de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. "Het is best logisch dat erover de kernvakken het meeste geklaagd wordt", aldus Lutterman. "Deze toetsen worden vaak als moeilijkste ervaren, worden door de meeste kandidaten gemaakt en hebben ook nog eens de voorwaarde dat je maar één vijf gemiddeld mag staan."