Dinsdagmiddag maakten alle 57.600 havo 5-leerlingen het eindexamen Nederlands. 'Goed te doen', oordeelden de scholieren. 

Een klein deel van de leerlingen had 's ochtends al TeHaTex (tekenen, handarbeid en texiele werkvormen) gemaakt. Dat examen werd als 'vaag' bestempeld.

Havist Jennifer Huygen is een van de ruim 5000 kandidaten TeHaTex en hoopt maar dat haar examen goed ging. "Het begin vond ik wel te doen, maar op een gegeven moment werd het moeilijker", vindt ze. "Je moest bijvoorbeeld drie kenmerken geven die aantonen dat een kunstwerk een bruidsschat symboliseert. Ik wist er maar twee."

Eindexamenkandidaat Rowyda Zakaria vond het examen ronduit 'vaag'. "De vraagstelling was raar, al was ik één van de weinigen die het examen wel te doen vond en op tijd klaar was. Al mijn medeleerlingen kwamen in tijdnood".

Nederlands goed te doen

"Het examen Nederlands was goed te doen," vindt havist Rutger de Quay. "Wat de examenmakers precies bedoelden met een vraag, was erg duidelijk. Ik vond het alleen vervelend dat niet vermeld werd hoeveel elementen je in je antwoord moest vermelden. In oefenexamens staat bijvoorbeeld 'geef drie argumenten', nu stond er slechts 'geef argumenten'. Ik heb maar gewoon alles opgeschreven waarvan ik dacht dat het een goed argument was".

Ook scholier Saskia Lintzen vond het examen Nederlands niet al te lastig. "Het enige vervelende vond ik het maken van de samenvatting. Die van mij bevatte 270 woorden, terwijl we er maximaal 220 mochten gebruiken."

Op de school van Tineke Eeuwema werd het examen op de computer gemaakt. "We zaten heel erg dicht op elkaar waardoor we gemakkelijk konden afkijken als we dat wilden. De gammele schotten tussen de computers in konden dat niet echt tegenhouden". Het digitale examen verliep echter niet voor iedereen vlekkeloos: twee van Tinekes medeleerlingen moesten het examen alsnog op papier maken omdat hun computer het begaf.

Aansprekende onderwerpen

Docent Rik van Leijh is erg te spreken over het examen Nederlands. "Ik denk dat het CITO voor het eerst sinds jaren weer een goed examen heeft gemaakt. Er waren dit keer meer open vragen dan de voorgaande jaren, maar dat is niet zo erg. De eerste tekst ging over de bio-industrie en ik denk dat dat de examenkandidaten wel aansprak. Daarnaast vond ik de tweede examentekst, die de leerlingen moesten samenvatten, heel erg helder en een goede structuur hebben. Wel zo handig".

Ondanks dat veel examenleerlingen erg tevreden waren, kwamen er dinsdagmiddag al bijna duizend klachten binnen bij het LAKS. "Leerlingen vonden het examen onduidelijk. Zo werden de leesteksten als 'erg moeilijk' ervaren", meldt een woordvoerder.

Lees meer over de eindexamens in ons dossier

Upload hier je eindexamenfoto's