Scholierenvakbond LAKS heeft maandag een recordaantal van 21518 klachten ontvangen. Dat zijn ruim dubbel zoveel klachten als vorig jaar op de eerste examendag en vier keer zoveel als in 2011.

Laatstejaars scholieren klaagden maandag vooral over de gemaakte examens als geheel. Die waren te lang en te moeilijk, zo werd ruim 17000 keer bij de Eindexamenklachtenlijn gemeld. Geluidsoverlast in en om de examenzaal werd 87 keer gerapporteerd. 

Waarschijnlijk komt dat omdat het havo-examen management en organisatie en vwo Nederlands traditioneel grote 'klachtentrekkers' zijn vanwege de moeilijkheidsgraad van het examen, denkt de bond. Klachtenlijncoördinator Sadjia Safdari: "Maar dat er zo ontzettend veel geklaagd zou worden, hadden we niet verwacht."

Naast de 87 geluidsoverlastklachten vonden 87 kandidaten dat hun school de toetsafname niet goed had georganiseerd. Safdari: "Bij zulke klachten werd door scholen opvallend snel actie ondernomen. Als we belden om te vragen waarom er bijvoorbeeld geboord werd vlakbij de examenzaal, deed een school daar snel iets aan of was dat al gebeurd. Scholen waren beduidend sneller met het oplossen van problemen dan voorgaande jaren."

Antwoordenmodel

1425 leerlingen meenden maandag dag dat de officiële antwoorden op het correctievoorschrift niet klopte. Als dat echt het geval is kan het zijn dat het antwoordenmodel wordt aangepast of dat leerlingen mogelijk extra punten krijgen, al gebeurt dat sporadisch.

"Leerlingen interpreteren een opgave heel anders en denken 'Hee, maar ik had een ander antwoord, zou dat ook kunnen?'. Vaak kijken ze of wij daar iets aan kunnen doen, maar meestal is dat niet het geval."

Voorbereiding

130 leerlingen klaagden dat hun school hen niet goed had voorbereid op het gemaakte examen. 1944 kandidaten had een klacht over een specifieke vraag. De resterende 228 leerlingen hadden een andere klacht.

Lees meer over de eindexamens in ons dossier

Upload hier je eindexamenfoto's