AMSTERDAM - Philips wil vaker schadevergoedingen van luchtvaartmaatschappijen krijgen in het geval van vertragingen of annuleringen. Het elektronicaconcern overlegt daartoe met EUclaim, dat op Schiphol passagiers bijstaat in hun poging financiële genoegdoening van maatschappijen te krijgen. Dat zei een woordvoerder van Philips dinsdag.

Volgens een Europese regeling hebben luchtreizigers bij een annulering recht op volledige terugbetaling van de ticketprijs of op een retourvlucht naar het vertrekpunt. Ook bij een vertraging van langer dan vijf uur kunnen passagiers hun ticket vergoed krijgen.

Alleen gevallen van overmacht, zoals bijvoorbeeld slecht weer of een technisch defect, vrijwaren de luchtvaartmaatschappij van uitbetaling.

Klachten

Een veelgehoorde klacht is dat het bijzonder lastig is om daadwerkelijk een vergoeding te krijgen. Philips schat dat zijn werknemers jaarlijks miljoenen euro's mislopen, zei een woordvoerder dinsdag.

EUclaim zegt dat Philips jaarlijks 26 miljoen euro schade oploopt door verspilde arbeidsuren.Philips geeft wereldwijd jaarlijks ongeveer 180 miljoen euro uit aan vliegtickets.

Als EUclaim voor Philips in actie komt, zullen de schadevergoedingen voor de werknemers zijn. Het personeel is volgens de woordvoerder tijd kwijt aan vertragingen of annuleringen en moet daar een vergoeding voor krijgen.