APELDOORN - Uitgever Wegener heeft vorig jaar zijn winst kunnen opkrikken door de omschakeling van de kranten naar het tabloidformaat. Dat bleek uit de jaarcijfers die het bedrijf dinsdag publiceerde.

De nettowinst exclusief bijzondere posten steeg met 39 procent tot 24,2 miljoen euro. De winstgroei zat in de tweede helft van vorig jaar, toen de overgang naar tabloid plaatsvond. De overgang moet de uitgever 25 miljoen euro aan kostenbesparingen opleveren.

Cijfers

Vooral AD NieuwsMedia liet een verbetering zien. Bij dit dochterbedrijf, dat wordt gerund met branchegenoot PCM, werden vanaf september positieve cijfers behaald.

De jaaromzet van Wegener daalde met 2,3 procent tot 744,7 miljoen euro. Dit kwam onder meer door de verkoop van de marketingtak van het bedrijf. Daarnaast deed de uitgever een aantal Europese bladen van de hand om zich te kunnen richten op de krantenactiviteiten in Nederland.

De omzet uit voortgezette activiteiten bedroeg vorig jaar 668,1 miljoen euro, een stijging van 1,9 procent ten opzichte van 2005.

AutoTrack

De inkomsten uit internetactiviteiten stegen het hardst. Hier bedroeg de stijging 28 procent, vooral door de ontwikkeling van de internetsites AutoTrack en JobTrack.

De groei van de advertentiemarkt voor de kranten bleef achter bij de verwachtingen. De totale omzet bij de krantenactiviteiten steeg daardoor maar met 2,8 procent. De groei was te danken aan de gratis huis-aan-huisbladen, die een omzetgroei van 8 procent lieten zien.

Bij de dagbladen groeide de advertentieomzet "fractioneel", aldus Wegener.

Verbetering

Wat het blijvende effect van de overgang naar het tabloidformaat zal zijn, is nog onbekend. "Bij de huis-aan-huiskranten zal sprake kunnen zijn van een verdere verbetering van omzet en resultaat', aldus Wegener.

De uitgever verwacht dat AD NieuwsMedia ook in 2007 positieve cijfers zal laten zien. De nadruk ligt komend jaar op het ontwikkelen van multimedia- en internetactiviteiten.