AMSTERDAM - In tientallen supermarkten van onder meer Sligro, Jumbo, Deen, Dekamarkt, Spar en Poiesz ligt geen bier van Heineken, omdat de ketens het bier te duur vinden.

De supermarktketens kopen via inkooporganisatie Superunie gezamenlijk producten in. Heineken wil niet al te veel over het conflict zeggen.

"Met een aantal partijen zijn we er al uit, maar met de Superunie verlopen de onderhandelingen wat stroever", aldus een zegsman van de bierbrouwer.

Bij Superunie was niemand bereikbaar voor commentaar. De inkoopcombinatie verzorgt de inkoop van goederen voor ongeveer vijftien supermarktketens.

Grolsch

Conflicten tussen fabrikanten van levensmiddelen en Supermarktketens zijn niet vreemd. Vorig jaar kregen bierbrouwer Grolsch en Albert Heijn het met elkaar aan de stok met als resultaat dat Grolsch tijdelijk moeilijk in de winkels van de Zaanse grootgrutter te vinden was. Maar het conflict werd bijgelegd en de distributie kwam na enige tijd weer op gang.

Eerder kreeg Albert Heijn het al aan de stok met koekfabrikant Peijnenburg, een ruzie die voor de rechter werd uitgevochten.

Prijs

Het grote probleem voor merkfabrikanten is dat hun producten doorgaans overal te verkrijgen zijn. Een van de weinige punten waarmee supermarkten zich met merkartikelen kunnen onderscheiden is de prijs.

En juist daar willen de merkartikelenfabrikanten weer niet aan tornen, want als de ene supermarkten zo'n artikel tegen een lage prijs kan aanbieden, wil de concurrentie dat ook.

Levering

Doorgaans worden dergelijke conflicten opgelost voordat de levering wordt gestopt. In het geval van Superunie en Heineken is het de vraag of consumenten naar een andere supermarkt gaan om al hun boodschappen te doen als de getroffen supers het bier niet meer in hun assortiment voeren.