DEN HAAG - Vrouwen vinden een baan in een mannensector nog steeds niet aantrekkelijk. Dat komt onder meer omdat werkgevers niet genoeg moeite doen om vrouwen in dienst te nemen en te houden.

Zicht op het vrouwelijke potentieel ontbreekt, nut en noodzaak om vrouwen aan te nemen worden nog nauwelijks gevoeld. Dat blijkt uit onderzoek van twee ministeries dat maandag gepresenteerd wordt.

De onderzoekers bekeken honderd bedrijven, waar mannen oververtegenwoordigd zijn. Het gaat dan onder meer om bedrijven die zaken doen in de bouw, industrie, metaal en ICT.

Shell

Driekwart van de ondervraagde ondernemingen gaf aan dat van het totale personeel minder dan 10 procent vrouw is. Uitzonderingen zijn voortrekkers zoals Shell en IBM, concluderen de onderzoekers.

Projecten

De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Sociale zaken en Werkgelegenheid hebben samen een reeks pilotprojecten opgezet die moeten zorgen dat er meer vrouwen in de mannenwereld gaan werken.

Campagnes

Volgens de onderzoekers moeten de campagnes vooral bedrijven en opleidingen activeren. Die moeten ervoor zorgen dat vrouwen solliciteren en in de sector aan het werk blijven. Overigens hebben de werkgevers niet de indruk dat er meer dames bij hen komen werken als zij zorgen voor flexibelere werktijden en kinderopvang.

Werven

Concrete plannen om vrouwen te gaan werven, hebben de meeste ondervraagde bedrijven niet. Acht van de tien werkgevers stelde niet specifiek te gaan werven. De bedrijven denken dat inzet op het onderwijs, uiteindelijk zal leiden tot meer vrouwen in de verschillende bedrijfssectoren.