AMSTERDAM - De supermarktonderneming Laurus heeft 2006 afgesloten met een nettoverlies van 45 miljoen euro. Daarmee heeft het bedrijf beter gepresteerd dan een jaar eerder toen het een verlies van 66 miljoen euro moest incasseren.

De omzet van de supermarkten van Laurus kwam uit op 3,2 miljard euro. Dat is wel een afname vergeleken met de 3,7 miljard in 2005, maar dat had volgens Laurus te maken met de verkoop van de Edah- en Konmar-filialen.

Schuldenlast

Laurus heeft inmiddels nog maar een winkelketen, namelijk Super de Boer. Door de verkoop van de andere twee formules kon Laurus de schuldenlast behoorlijk terugdringen. "In financieel opzicht is de erfenis uit het verleden voor Super de Boer beperkt", zei bestuursvoorzitter Jan Brouwer dan ook vrijdag. Super de Boer groeide afgelopen jaar 2,5 procent.

Edah en Konmar moesten worden verkocht wegens de grote schuldenlast van het concern. De problemen van Laurus zijn terug te voeren op de mislukte ombouwoperatie naar een formule: Konmar.

Daar kwam in 2003 de supermarktoorlog bovenop, waardoor het bedrijf steeds dieper in het moeras wegzakte. Er werden extra aandelen uitgegeven, er werd meer geld geleend en er kwamen reorganisaties. Dat was echter niet voldoende.

Laurus zal zich in 2007 geheel richten op Super de Boer. Deze keten moet een financieel gezonde organisatie worden. Dat gaat wel geld kosten en Laurus verwacht dan ook dit jaar ook verliesgevend te zijn. Maar het verlies zal beduidend lager uitvallen dan 45 miljoen euro.

Voor Super de Boer voorziet Laurus een consumentenomzet van ongeveer 2 miljard euro. Het marktaandeel zal wel dalen. Dat heeft te maken met de geplande verkoop van vijftig filialen. Er zullen ook winkels worden gemoderniseerd. Dat gaat 20 miljoen euro kosten.