ROTTERDAM - De vakbonden en de directie van Smit Towage lijken donderdagavond nog ver van elkaar verwijderd. De twee partijen staan lijnrecht tegenover elkaar in een conflict over een nieuwe cao voor de medewerkers.

De slepers van het Rotterdamse bedrijf staken sinds woensdag.

De directie heeft haar eerdere voorstel voor aanstelling van een bemiddelaar donderdag nog eens schriftelijk toegelicht bij de bonden.

Desgevraagd reageerde een woordvoerder van FNV Bondgenoten: "We willen geen bemiddelaar, zeker niet als Smit niet bereid is stappen te zetten." Vrijdagochtend wordt wederom bepaald of de staking wordt verlengd.

Etmaal

De staking begon woensdagochtend om tien uur en was uitgeroepen voor 24 uur. De slepers besloten donderdagochtend nog een etmaal door te staken. "Als we horen dat de bonden en de directie eruit zijn, dan gaan we wel meteen aan het werk."

Het conflict gaat over de cao. De bonden willen een eenjarige cao met onder meer een loonsverhoging van 45 euro per maand bruto, een eenmalige uitkering van 2000 euro bruto en prijscompensatie.

Breekpunt

Ook willen zij een betere ouderenregeling. Smit stelt een tweejarige cao voor met een loonsverhoging van twee keer 8 procent: twee keer 4 procent structureel en twee keer 4 procent als eenmalige uitkering.

De manier waarop deze eenmalige uitkering moet worden verstrekt is een breekpunt in de onderhandelingen.

Argusogen

Het Havenbedrijf Rotterdam volgt de staking met argusogen, maar grijpt nog niet in. "De haven lijdt er ongetwijfeld schade onder. We kunnen niet veel doen behalve met de betrokkenen om de tafel zitten", aldus het Havenbedrijf.

Afgewikkeld

Volgens een woordvoerder van de belangenvereniging voor de Rotterdamse haven Deltalinqs kunnen tientallen schepen niet worden "afgewikkeld". Volgens hem is de staking niet alleen een enorme financiële schadepost, maar schaadt zij ook het imago van de haven.

Aan het einde van donderdagmiddag lagen tien schepen te wachten die de haven in willen en twaalf schepen die de haven uit willen.

Gemiddeld gaan dagelijks 85 schepen de haven van Rotterdam in en uit. Het is nog onduidelijk hoe groot de schade is voor de haven.