AMSTERDAM - Nederlands grootste webwinkel gaat de kleding verkopen van 's lands grootste kledingverkoper. Vanaf zaterdagmiddag openen de virtuele deuren van Wehkamp zich voor de kleren van C&A. Dat maakten beide bedrijven donderdag bekend.

Het gaat in eerste instantie om een proef van een halfjaar waarbij er ongeveer honderd artikelen te bestellen zijn.

Het kledingbedrijf heeft zich geen doelen gesteld met betrekking tot de extra omzet die internet moet genereren. Volgens Frans ten Berge van C&A is het moeilijk om vooraf in te schatten wat het gaat doen. "We weten alleen dat onze klanten ook via internet kleding willen kunnen kopen."

Wehkamp heeft er eveneens veel vertrouwen in. "C&A is een mooie aanvulling", aldus Pieter van Diepen van Wehkamp. "We hadden al veel huismerken. Nu krijgen we er ook een groot merk bij." Het kledingbedrijf heeft ervoor gekozen om de internetverkopen uit te besteden omdat Wehkamp er veel ervaring mee heeft. "De logistiek zou voor ons te moeilijk worden", aldus Ten Berge.

Webwinkel

C&A krijgt een eigen hoekje binnen de Wehkampsite. Het is voorlopig de bedoeling dat klanten die spullen via Wehkamp hebben gekocht die ook alleen via de webwinkel kunnen ruilen. "We zijn bezig om de automatisering af te stemmen" zei Ten Berge. "Dat kan nog wel even duren."

Verder is het de bedoeling om de collectie om de paar weken aan te passen. In het ideale geval komt tussen de 60 en 70 procent van het C&A-assortiment ook in de webwinkel te liggen.

De reden voor C&A om te kiezen voor Wehkamp ligt volgens Ten Berge in het feit dat de doelgroepen redelijk goed op elkaar aansluiten. Er komt in eerste instantie een advertentiecampagne van C&A en daarna neemt Wehkamp de communicatie over.