
Stakers sleepbedrijf Smit gaan door
Zij deden dat "in de hoop dat ze een keer wakker worden bij Smit," aldus een woordvoerster van vakbond De Unie.
De staking begon woensdagochtend om tien uur en was uitgeroepen voor 24 uur. De slepers leggen opnieuw het werk weer neer voor een etmaal. "Als we horen dat de bonden en de directie er uit zijn, dan gaan we wel meteen aan het werk." De bonden hebben tot nu toe niets nieuws van de directie van Smit gehoord.
Volgens een woordvoerder van de belangenvereniging voor de Rotterdamse haven Deltalinqs kunnen tientallen schepen niet worden "afgewikkeld". Volgens hem is de staking niet alleen een enorme financiële schadepost, maar schaadt zij ook het imago van de haven.
Staking
Donderdag was de derde stakingsdag in een week tijd. In sleepboot Thamesbank in Schiedam stemden de dertig slepers unaniem voor doorgang van de staking. "De sfeer is goed, maar iedereen heeft er wel de ziekte in", zei sleper Boom die al 37 jaar voor Smit werkt. Volgens hem heeft vooral de brief van de directie over de staking kwaad bloed gezet.
"We worden economische terroristen genoemd. Het toont gewoon pure onmacht als je zulke woorden gebruikt. Wij blijven toch ook zakelijk." Een andere sleper eiste dat de directie de woorden terugneemt. "Ik ben toch geen Bin Laden."
Prijscompensatie
Het conflict gaat over de cao. De bonden zetten in op een eenjarige cao met onder meer een loonsverhoging van 45 euro per maand bruto, een eenmalige uitkering van 2000 euro bruto en prijscompensatie. Ook willen de bonden een betere ouderenregeling.
Smit stelt een tweejarige cao voor met een loonsverhoging van twee keer 8 procent: twee keer 4 procent structureel en twee keer 4 procent als eenmalige uitkering. De manier waarop deze eenmalige uitkering moet worden verstrekt is een breekpunt in de onderhandelingen.
Het Havenbedrijf Rotterdam volgt de staking met argusogen, maar grijpt nog niet in. "De haven lijdt er ongetwijfeld schade onder. We kunnen niet veel doen behalve met de betrokkenen om de tafel zitten", aldus het Havenbedrijf.