Nettowinst Endemol 17 procent hoger

HILVERSUM - Het mediabedrijf Endemol heeft vorig jaar een winstgroei van 17 procent geboekt ten opzichte van het jaar ervoor. De winst kwam daarmee uit op 96,8 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

Het bedrijfsresultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen kwam op 177 miljoen euro, een stijging van 16 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet steeg tot 1,1 miljard euro. De resultaten komen overeen met de verwachtingen van analisten. Endemol stelt een dividend voor van 0,45 per aandeel.

Stijging

Endemol zag de omzet in bijna alle landen groeien. In de Verenigde Staten was de stijging het grootst. De omzet groeide er met bijna 50 procent naar 202,7 miljoen euro. In het Verenigd Koninkrijk, de grootste markt van Endemol, steeg de omzet met ruim 43 procent naar 247 miljoen euro.

Spelprogramma's

Het programma Deal or No Deal trekt de kar bij Endemol. "De toenemende belangstelling voor spelprogramma's, veroorzaakt door het succes van Deal or No Deal, zien we terug in de start van 1 tegen 100 op BBC1 en in de twee nieuwe spelshows die we onlangs verkocht hebben", aldus Endemol. Bovendien is Deal or No Deal het meest bekeken programma in Amerika.

Big Brother

In Duitsland daalde de omzet met ruim 14 procent door uitstel van het programma Big Brother. De andere programma's, Who wants to be a Millionaire en All you Need is Love, doen het volgens Endemol nog steeds goed in Duitsland.

Groeien

In het komende jaar denkt Endemol op eigen kracht met 5 tot 7 procent te kunnen groeien. Het bedrijfsresultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen als percentage van de omzet komt waarschijnlijk tussen de 16,5 en 18,5 procent uit, inclusief Endemol Frankrijk. Met Endemol Frankrijk erbij ziet de onderneming de omzet groeien met meer dan 20 procent.

De goede resultaten en positieve verwachtingen van Endemol worden enigszins overschaduwd door de geplande verkoop van het belang van 75 procent van het Spaanse telecombedrijf Telefonica in Endemol.

Mogelijke kopers zijn vooral geïnteresseerd in de tv-hits en het wereldwijde netwerk van het bedrijf.

Tip de redactie