Goed jaar voor Heineken

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft een goed jaar achter de rug. In alle markten groeide het bedrijf met als resultaat een 9,6 procent hogere omzet tot 11,83 miljard euro.

Het bedrijfsresultaat klom 42,7 procent tot 1,83 miljard euro waar analisten hadden gerekend op 1,6 miljard. De nettowinst klom dankzij een buitengewone bate van 291 miljoen euro tot 1,2 miljard euro.

"Dit was een sterk jaar voor Heineken", aldus bestuursvoorzitter Jean-Francois van Boxmeer in een schriftelijke verklaring. "De sterke groei van het Heineken merk in alle regio's staat als altijd centraal. De groei wordt gedreven door de introductie van Heineken light. De prestaties van het merk in 2006 laten de immense waarde zien, waarmee we ons blijven onderscheiden van al onze concurrenten."

Eigen kracht

Van de gerapporteerde omzetstijging van 9,6 procent bereikte Heineken 7,1 procent op eigen kracht. De rest kwam van overnames.

In totaal verkocht het bedrijf 11,3 procent meer bier met een volume van 111,9 miljoen hectoliter. De sterkste groei zag de onderneming in Afrika en het Midden-Oosten, waar er bijna 15 procent meer bier werd verkocht met een volume van 13,3 miljoen hectoliter. In Centraal en Oost-Europa steeg het volume met 8,1 procent tot 46,9 miljoen hectoliter.

Integratie

Heineken meldde dat de integratie van tien brouwerijen in Rusland sneller is verlopen dan verwacht. Het merk Heineken doet het er erg goed. De regio Centraal en Oost-Europa droeg 364 miljoen euro bij aan het bedrijfsresultaat.

In Nederland zag de bierbrouwer de volumes iets zakken terwijl de omzet juist iets steeg. Volgens de onderneming steeg het marktaandeel licht. Concurrent Grolsch meldde dinsdag juist een klein verlies aan marktaandeel in Nederland.

Succes

In de Verenigde Staten was de introductie van Heineken Premium Light een succes. Het lichte biertje droeg 680.000 hectoliter bij aan het volume, 70 procent meer dan verwacht. Voor dit jaar verwacht de brouwer meer dan 1 miljoen hectoliter te verkopen. Daar staat tegenover dat Amstel Light juist 8,6 procent inzakte. De handel heeft dit product minder hard ondersteund.

Heineken verwacht voor 2007 dat de autonome nettowinstgroei 10 tot 13 procent hoger uitkomt dan in 2006. De wereldwijde biermarkt blijft groeien. Dankzij het sterke merk Heineken wordt de omzet en de winst extra gestimuleerd.

Tip de redactie