Speculaties over ontslagen bij Airbus

TOULOUSE - Een dag voor de presentatie van een omvangrijke reorganisatie bij Airbus doen berichten de ronde over de vraag hoeveel medewerkers van de Europese vliegtuigbouwer het veld moeten ruimen. De Franse pers houdt rekening met het ontslag van meer dan tienduizend mensen.

De maatregel moet van Airbus weer een gezond bedrijf maken.

Het is al enige tijd bekend dat er een reorganisatie zat aan te komen bij het vliegtuigonderdeel van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS. Bekend is ook hoe de operatie gaat heten (Power 8) en hoeveel geld de herstructurering moet gaan opleveren.

Tussen nu en 2010 hoopt Airbus de kosten met vijf miljard euro te verminderen. Daarna moet jaarlijks twee miljard euro worden bespaard.

Schade

De grote vraag is echter met hoeveel medewerkers de Europese vliegtuigbouwer verder denkt te gaan en - niet onbelangrijk - met wie precies. De deelnemers in Airbus zijn verspreid over vier Europese landen, waarvan Frankrijk en Duitsland de belangrijkste zijn. Deze landen willen de schade voor zichzelf zoveel mogelijk beperken.

De Franse pers meldde maandag dat er tegen de twaalfduizend banen op het spel staan. Zowel in Frankrijk als Duitsland zullen drieduizend tot vierduizend arbeidsplaatsen verdwijnen, wist zakenkrant Les Echos te melden. Een andere krant, La Tribune, houdt het op ongeveer tienduizend arbeidsplaatsen. Het dagblad weet verder te melden dat van de zestien productielocaties in Europa en drie hun deuren zullen moeten sluiten. Dat zijn die in het Franse Meaulte en Varel en in het Duitse Nordenham. Bij Airbus staan momenteel 55.000 mensen op de loonlijst.

Productieproblemen

De reorganisatie bij Airbus werd vorig jaar in gang gezet, nadat er grote problemen aan het licht waren gekomen bij de productie van de A380, het dubbeldeksvliegtuig van het Europese concern. Door problemen met de bekabeling in het toestel loopt de productie al twee jaar achter op schema. Er zijn tot nu alleen maar testvluchten met het vliegtuig gemaakt.

Als gevolg van deze problemen loopt Airbus omzet mis. Bovendien moet het bedrijf in de buidel tasten om luchtvaartmaatschappijen schadeloos te stellen. Vorige week werd bekend dat Thai Airways, dat de A380 had besteld, korting krijgt op andere toestellen van Airbus. De problemen hebben de concurrentiepositie van Airbus ten opzichte van het Amerikaanse Boeing verzwakt.

Power 8

Power 8 moet een oplossing brengen voor de crisis bij Airbus, die moederconcern EADS een fors deel van zijn beurswaarde heeft gekost.

Het plan omvat (in zijn oorspronkelijke opzet) acht punten en werd in de stijgers gezet door oud-topman Christian Streiff, die maar honderd dagen aan het roer heeft gezeten. De uitwerking liet hij over aan zijn opvolger Louis Gallois, die dinsdag in Toulouse eerst de Europese ondernemingsraden zal toespreken en daarna de pers.

Klanttevredenheid

Power 8 beoogt onder meer de ontwikkelingsduur van Airbus-vliegtuigen te bekorten. Daarnaast moet de financiële situatie verbeteren en moet de inkoop slagvaardiger gaan. Power 8 moet verder tot lagere productiekosten leiden. Het management wil vastleggen welke onderdelen worden ingekocht en welke het concern zelf maakt. Gallois heeft inmiddels een negende punt aan Power 8 toegevoegd: klanttevredenheid.

Tip de redactie