NEW YORK - Het Amerikaanse bankconcern Citigroup verandert zijn naam en verkoopt het bekende logo met de rode paraplu. De grootste financiële instelling ter wereld gaat voortaan verder onder de naam Citi in zilverkleurige letters met een rode boog gespannen over de bedrijfsnaam. Dat werd dinsdag bekendgemaakt.

De nieuwe naam wordt wereldwijd ingevoerd, aldus bestuursvoorzitter Charles Prince. Volgens Prince geeft de nieuwe naam mooi weer dat de bank voortaan als één bedrijf voor zijn klanten zal optreden. De naam Citi werd eerder al gebruikt voor de divisie consumentenbankieren.

Citi gaat nu voor alle divisies gelden, behalve het New Yorkse bankonderdeel Citibank en de effectenmakelaardij, die Citi Smith Barney gaat heten. Ook de Mexicaanse tak Banamex gaat door onder de oude naam. De juridische naam van het bedrijf blijft wel gewoon Citigroup.

Logo

Het logo met de rode paraplu wordt voor een onbekend bedrag verkocht aan de Amerikaanse verzekeraar St. Paul Travelers. Citigroup kwam in het bezit van een voorloper van dit logo door de overname van Travelers Group door Citicorp in 1993.

In 1998 fuseerden de twee bedrijven en werd het gefuseerde concern omgedoopt tot Citigroup. In 2002 stootte Citigroup de letsel- en schadeverzekeraar Travelers Property Casualty via een beursgang af. Dat bedrijf fuseerde in 2004 met de verzekeraar St. Paul tot St. Paul Travelers.

Onvrede

Prince staat onder druk van de aandeelhouders om meer klanten te trekken en de kosten te verlagen. Ook is er onvrede bij de beleggers over de waarde van het aandeel van het concern. Volgens de topman helpt de nieuwe naam van het concern bij het drukken van de advertentiekosten. De divisies van Citigroup veranderen vanaf het tweede kwartaal van 2007 officieel van naam. De website van Citigroup is al voorzien van de nieuwe naam met de rode boog.

Citigroup is gevestigd in New York en heeft een historie die teruggaat tot de oprichting van Citibank in 1812. Het concern telt wereldwijd meer dan 300.000 werknemers in meer dan honderd landen.

Citigroup heeft een notering in de Dow-Jonesindex van de effectenbeurs in New York. Het aantal klanten van de onderneming bedraagt wereldwijd ongeveer 200 miljoen en het totale beheerde vermogen komt uit op ongeveer 1900 miljard dollar. Citigroup bezit ook de creditcardmaatschappij Diners Club.