Tweederde hekelt commercie Valentijnsdag

AMSTERDAM - Twee op de drie Nederlanders vinden dat Valentijnsdag door de commercie wordt verpest. Tachtig procent van de Nederlanders vindt dat het op 14 februari moet gaan om de achterliggende gedachte en niet om het geven van een cadeautje.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van TNS Nipo, in samenwerking met een vakblad voor webwinkeliers.

Een op de vijf Nederlanders doet met Valentijnsdag iets bijzonders voor zijn of haar partner of heimelijke liefde. Een kwart van deze groep is van plan een bos bloemen te kopen. Een even grote groep trakteert zijn partner op een etentje.

E-mail

Van de mensen die Valentijnsdag vieren, zegt 22 procent een kaartje per post te sturen. Vijftien procent stuurt zijn of haar geliefde een kaart per e-mail.

Van de jongeren zegt 45 procent iets bijzonders te doen, bijvoorbeeld een cadeau te kopen, voor Valentijnsdag. Mensen van 55 jaar en ouder zijn minder enthousiast. Van deze groep is 86 procent niet van plan iets speciaals te doen.

Tip de redactie