Bedrijfsborrel stimuleert creativiteit

AMSTERDAM - Een bedrijfsborrel vergroot de creativiteit op de werkvloer. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek van het economisch bureau van ING Bank onder ruim 1700 ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf.

Het nieuwe kabinet trekt de komende vier jaar 4,3 miljard euro uit voor projecten die de economie 'slimmer' moeten maken. Uit onderzoek van ING Bank blijkt dat bedrijven medewerkers weinig stimuleren met ideeën te komen. De onderzoekers hebben tien geboden opgesteld voor succesvol ondernemen met personeel.

Een borrel is volgens het rapport één van de beste initiatieven die de verhouding tussen werknemers verbetert. "Mensen gaan zich doorgaans veiliger en vertrouwder voelen wanneer ze elkaar beter kennen en worden dan minder geremd in het uiten van ideeën", concluderen de onderzoekers. Uit de enquête blijkt dat bij 80 procent van de ondervraagde bedrijven niet regelmatig wordt geborreld.

Doorstroming

Ook doorstroming van werknemers, contact met leveranciers en het volgen van cursussen zijn volgens het rapport initiatieven die succes opleveren. Daarnaast stimuleert het afschaffen van overbodige regels de creativiteit van werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de ondernemers deze mening onderstreept.

Toch beperkt 70 procent van de ondernemers zijn personeel door regels en voorschriften.

Tip de redactie