Omzet uitgever Sanoma onder druk in Nederland

HELSINKI - De omzet van tijdschriften die het Finse uitgeefconcern Sanoma in Nederland op markt brengt, is vorig jaar gedaald. De totale inkomsten van Sanoma Magazines Netherlands, waar bladen als Libelle, Nieuwe Revu en Donald Duck onder vallen, bedroegen 531 miljoen euro tegen 541 miljoen euro het jaar ervoor.

Ook de winstgevendheid stond onder druk.

Dit meldde het moederconcern donderdag bij de presentatie van zijn jaarcijfers. De omzetdaling is te wijten aan een lagere losse verkoop en het stopzetten van enkele bladen. Het aantal abonnementen daalde licht, aldus Sanoma.

Advertentieomzet

De vrouwenbladen Libelle en Margriet, die een nieuw uiterlijk kregen, werden volgens de Finnen wel goed ontvangen op de Nederlandse lezersmarkt. Positief was ook dat een hogere advertentieomzet werd geboekt, vooral dankzij een sterke groei van het aantal advertenties op internet. Die maakten vorig jaar al bijna een derde van de totale advertentie-inkomsten uit.

De omzet van de gehele Sanoma-groep kwam uit op 2,7 miljard euro tegen 2,6 miljard euro in 2006. De nettowinst daalde van 228 miljoen naar 208 miljoen euro.

Sanoma verwacht dat dit jaar de omzetgroei van de gehele onderneming hoger uitvalt dan vorig jaar. Het concern blijft naar eigen zeggen sterk investeren in digitale producten.

Tip de redactie